Bellona
JUDITH & LARS WESTERGAARD · WWW.JLW.DK
Herover ses BELLONA i Århus havn 1964, mens Lars sejlede med hende.
Herover er Bellona som nybygget i 1956.
Lidt fakta:
M/S Bellona, hjemhørende i Aalborg.
Afleveret som nybygning nr. 222 fra Frederikshavn Værft & Flydedok til DFDS i Aalborg den 25. april 1956. Det var et 4-luget køle og fragtskib med plads til 8 passagerer i sommerperioden. Hun var 88 m lang, 13 m bred og stak 5 meter. Hun var udstyret med en 5 cyl B&W 550-VF-90 maskine på 2100 HK. Bellona var på 1481 B.R.T.

Solgt den 12. april 1972 til Wiliams Lines Inc., Cebu, Fillipinerne og omdøbt til Tagbilaran City. Senere samme år blev hun hun ombygget til at være et kombineret passager- og fragtskib, 300 pass. Samtidig omdøbt til Davon City. I 1984 fik hun navnet Wilcon IX. Hun strandede den 18. maj 1986, 2 miles fra Tulungin på  positionen 7.35N - 122.07E hvor maskinrummet blev oversvømmet. Hun blev senere erklæret totalskadet og i oktober 1987 blev hun solgt til ophugning af et firma i Manila. Bellona fik ca. 30,5 år i aktiv tjeneste til søs .
Det var meget spændende og Lars var ombord i godt 6 måneder, meget lang tid for en dreng, hvor mønstringstiden sjældent var mere end en måned, ofte mindre. Torsdag- fredag var vi i dansk havn hvor vi lastede landbrugsvarer og øl til Storbritanien og mandag -tirsdag var vi i britisk havn hvor vi lastede tekniske produkter til Danmark. Danske havne var København, Odense, Århus, Aalborg og Esbjerg. Britiske havne var London, Hull, Newcastle, Harwich og Leith.

Lars gik egentlig i land for at komme ud at sejle i maskinen. Han blev maskinarbejder, men kom aldrig ud at sejle som sømand igen.

Ombord var der 18 mand (om sommeren 19):
 Kaptajnen, 2 styrmænd,  (kahytsjomfru i sommermånederne), 1 hovmester, 1 kok, 2 messedrenge, maskinchef, 2 maskinmestre og 1 maskinassistent, 1 donkeymand, 1 lampemand, 2 matroser, 1 jungmand, 1 dæksdreng og 1 kammerdreng.

På et tidspunkt sejlede vi, i meget tåget vejr, ind iTower Bridge i London. Der skete intet med nogen mennesker eller med broen, men vi fik slået hul i stævnen fra vandlinien til top. Vi måtte til reparation på værft i London i mere end en uge. En god tid hvor vi lærte London lidt mere at kende.
Blenda, søsterskib til Bellona fotograferet til søs.

Blenda var ca. et halvt år yngre end Bellona, afleveret til DFDS den 9. november 1956. Hun endte også som kombineret passager og fragtskib hos Wiliams Lines. Men hun sank den 27. december 1976. Det skete 7 miles NØ for San Nicolas Shoals på ruten Manila -  Zamboanga. Der skete en eksplosion ved tilbageslag i ilt og gasflasker i forbindelse med reparationsarbejde ombord og der opstod brand, den 24. december.  Alle ombord, 46 passagerer og 54 besætningsmedlemmer blev reddet.
Her er den nyeste Bellona. TOR BELLONA der sejler for DFDS Tor Lines. Hun er bygget hos Sakaide i Japan 1980 som et ro-ro skib. Sejlede i sine første år for COSCO Kina i fart mellem USA, Australien og Kina. Har haft flere navne men blev i 2005 købt af  Eidsiva,   norsk rederi, og døbt Tor Bellona og udchartret til DFDS. Hun har 2723 m trailerspor. Vejer 14000 dwt, måler 178,5 m lang og 26.53 bredt. Stikker 8,52 m. Maskinkraft er

 2 MAN Type 7L52/55a der yder  

 11640 kw.   Hun sejler i rute mellem Cuxhaven - Immingham.    
   

Judith og Lars Westergaard

Westergaard © Copyright 2013

Hjem   Foto Galleri   Familie & slægt   Lev livet   Skibe & havne   Links