Containertrafik | |
---|---|
JUDITH & LARS WESTERGAARD · WWW.JLW.DK | |
|
|
Lars med verdens to største containerskibe Emma Maersk og Estelle Maersk i Århus havn. De første i den størrelse. | |
De fleste store containerhavne udgør et såkaldt Container HUB hvilket betyder at der kommer
store oceangående containerskibe til havnen med mange containere. De
bliver så omfordelt i flere mindre skibe som sejler containerne til deres
bestemmelseshavn. Herfra bliver de transporteret videre med
tog eller lastbil direkte til kunden. Det hele sker så i omvendt
rækkefølge den modsatte vej. En 20-fods container (TEU) måler i længden 6.058 m og i bredden 2.435 m og i højden 2.551 m, 32 m3. En 40-fods er samme højde og bredde, men 12.192 m lang og rummer 66 m3. Der er p.t. 16 forskellige slags standard containere til skibe. Se f.eks.: www.alphacontainers.dk hvor du kan se de forskellige typer. Herunder ses eet stort og flere små containerskibe. |
En vigtig del af en containerhavn er kranerne. Århus har bl.a. 2 super
post panamax kraner, det er de to fjerneste på billedet herunder. De
rækker op til 25 containere i skibsbredden (62 m). Arthur Maersk er på
17 i bredden. Der er 3 post panamax kraner, en af dem er forrest på
billedet herunder, rækker 18 containere i bredden (46 m). Du kan se mere om kranerne på www.aarhushavn.dk kig under havneområder, vælg containerhavnen. Shanghai Zhenua Port Machinery Co. er leverandør af de seneste kraner. Prøv at se (en noget ufuldstændig hjemmeside) www.zpmceurope.com eller www.zpmc.com Held og lykke. |
Når containere skal fastgøres til hinanden på et skib eller på kaj, når
de skal løftes, når de skal fastgøres på en lastbil eller et tog sker
det med en såkaldt twist lock. De er udarbejdet så de passer til alle
containere og med et enkelt greb kan man gøre containeren fast. Ombord i skibene bliver containerne som kommer under dæk fastholdt i nogle skinner som er monteret i siderne af lastrummet, her kan der stå op til 11 containere oven på hinanden. Over dæk bliver de surret fast med værktøjer der også er standardiseret. Her kan der stå op til 8 containere oven på hinanden. Når jeg får lavet eller købt foto af den proces skal jeg nok vise det. Indtil da må du kigge på www.portpictures.nl find serien Though job: The Lashingmen så ser du hvordan. |
|
Forskellige former for twist locks som gør fastgørelsen på lastbiler nem. | |
Skinner er monteret på siden af lastrummet i skibet så de kan fange containeren. Skinnerne hedder selvstyrer. De vejer op til 1.4 ton pr. stk. De plader som holder skinnerne hedder styreknæ. | Her ses ned i et stort lastrum til stabling af 11 containere oven på hinanden. Der kan være omkring 440 TEU i sådan et lastrum. Emma Maersk serien har 22 lastrum, hvoraf de 2 er til 20-fods containere, resten til 40-fods. |
Du kan se meget mere om skibe og containere på hjemmesiden
www.shipsandboxes.com som
verdens 23 største containerrederier står bag. Her kan bl.a. læses om
verdens første organiserede containertransport som fandt sted den 26.
april 1956 fra Port Newark til Huston i USA. Det var SeaLand der
stod for den sejlads. SeaLand blev senere overtaget af Maersk, som er
verdens største containerredri med p.t. ca. 17 % af al containertraik
til søs. |
|
Masser af containere, her i Århus og Las Palmas. Mængden er noget større
i både Rotterdam og Hamburg. Verdens største containerhavn er (målt i
omsætning af TEU / tyvefodscontainere) Singapore med 28 millioner TEU
pr. år i 2007. Shanghai er nr. 2 med 26 millioner og Hong Kong nr. 3 med
24 millioner. Rotterdam er nr. 6 med 11 mio. og Hamburg nr. 9 med knap
10 mio. TEU pr. år. Las Palmas er nr. 75 med 1.4 mio og Århus nr. 99 med
921.000 TEU pr. år i 2007. Herunder ses et par straddlecarriers som bruges i havne til at transportere containere til og fra kranerne. Fotoet herunder og det øverst til højre (med containerskibene) er taget af Ole Brikner, Århus Havn, til pressebrug. Herunder t.h. er samme straddlecarrier fra vandsiden. Foto: Lars Westergaard |
|
Judith og Lars Westergaard
Westergaard © Copyright 2013
Hjem Foto Galleri Familie & slægt Lev livet Skibe & havne Links